Rambla Xavier Cugat 45, 17007 Girona
ataques deepfake a empresas

News

Com els deepfakes poden ser usats per atacar empreses i com ens podem protegir

Els deepfakes són continguts manipulats digitalment, creats mitjançant intel·ligència artificial i tècniques d’aprenentatge automàtic, que permeten generar imatges, vídeos o àudios que imiten perfectament una persona real. Aquesta tecnologia pot crear suplantacions d’identitat convincents, fent que una persona sembli dir o fer alguna cosa que mai no ha fet.

En els darrers anys, els deepfakes han esdevingut una preocupació creixent per a les empreses, ja que els ciberdelinqüents han començat a utilitzar-los en atacs cada vegada més sofisticats. Aquests atacs poden tenir conseqüències greus, des del frau financer fins a danys reputacionals.

L’objectiu d’aquest article és analitzar com els deepfakes poden afectar les empreses i els diferents mètodes que es fan servir en aquests atacs, així com oferir recomanacions per protegir-se davant aquesta nova amenaça.

Com funcionen els atacs Deepfake a les empreses?

Els atacs deepfake aprofiten la simulació de veu i vídeo per suplantar la identitat de directius o empleats clau dins d’una empresa. Mitjançant l’ús de tecnologia d’intel·ligència artificial i aprenentatge automàtic, es poden crear àudios o vídeos falsos que reprodueixen de manera gairebé perfecta la veu o la imatge d’una persona. Aquestes suplantacions solen utilitzar-se en escenaris de gran impacte, com trucades telefòniques o videoconferències, on es busca enganyar als empleats perquè prenguin decisions financeres importants o revelin informació confidencial.

L’enginyeria social és una de les tècniques més efectives en aquests atacs. Els ciberdelinqüents creen situacions d’urgència per manipular emocionalment les seves víctimes, fent que aquestes accions semblin legítimes. Per exemple, un atacant pot utilitzar un deepfake per fer-se passar per un directiu que sol·licita una transferència bancària immediata, creant una falsa sensació d’emergència que empeny els empleats a actuar ràpidament sense verificar la veracitat de la petició.

A més, els atacs de phishing amb deepfake combinen la falsificació d’àudio o vídeo amb correus electrònics fraudulents per fer més creïbles les demandes dels atacants. En lloc dels habituals missatges de correu electrònic sospitosos, un deepfake pot oferir una aparent confirmació visual o auditiva, fent que les víctimes creguin que l’atacant és realment la persona que afirmen ser.

Aquestes tècniques augmenten la sofisticació dels atacs, fent que sigui cada cop més difícil per a les empreses i els seus empleats detectar el frau a temps.

ataques deepfake a empresas

Casos reals d’atacs a empreses

En els darrers anys, diverses empreses han estat víctimes d’atacs amb deepfake, que han causat danys significatius tant econòmicament com a nivell reputacional. Aquests casos demostren com la suplantació mitjançant deepfake pot portar a conseqüències greus, ja que els atacs aprofiten la confiança dins de les estructures empresarials per cometre fraus.

Un dels casos més coneguts va tenir lloc el 2019, quan una empresa energètica del Regne Unit va ser víctima d’un atac deepfake. Els ciberdelinqüents van utilitzar una simulació de veu per suplantar el conseller delegat de l’empresa matriu, demanant al director financer de la filial una transferència urgent de 220.000 euros a un proveïdor fictici. La veu, aparentment legítima, va convèncer el director financer, que va realitzar la transferència. L’empresa va detectar el frau massa tard per recuperar els diners.

Un altre cas va ocórrer amb una companyia alemanya, en què els atacants van fer servir un vídeo deepfake durant una videoconferència per suplantar un alt càrrec. En aquest cas, l’objectiu era obtenir informació confidencial sobre un projecte estratègic, que va ser compromesa abans que els empleats detectessin anomalies en el comportament del suposat directiu.

Aquests exemples demostren com els atacs deepfake no només suposen pèrdues econòmiques, sinó que també poden danyar la confiança dins de les empreses i afectar la seva reputació. El fet que els empleats siguin enganyats per suplantacions tan sofisticades pot generar desconfiança interna i fer que clients i socis externs qüestionin la seguretat i la fiabilitat de l’empresa.

Mètodes utilitzats per crear Deepfakes

Els deepfakes es creen principalment utilitzant tecnologies avançades com la intel·ligència artificial (IA) i l’aprenentatge automàtic (machine learning). Aquests mètodes permeten generar imatges, vídeos o àudios que imiten amb gran precisió una persona real. El procés implica entrenar un model d’IA amb gran quantitat de dades visuals i auditives per aconseguir suplantacions realistes. Els algoritmes d’aprenentatge automàtic analitzen i copien els moviments, expressions facials, veu i altres trets distintius per generar continguts falsos molt convincents.

Els ciberdelinqüents obtenen les dades necessàries per crear deepfakes a través de fonts accessibles, com ara vídeos públics, entrevistes, o imatges de xarxes socials. Aquest accés a imatges i àudios dels executius de les empreses permet als atacants recollir les mostres suficients per entrenar els seus models d’IA. Això significa que qualsevol persona amb una presència online significativa pot ser vulnerable a aquest tipus d’atacs.

A més, l’accessibilitat de programes i eines per a la creació de deepfakes ha fet que aquesta tècnica esdevingui cada vegada més fàcil d’utilitzar. Avui en dia, existeixen eines disponibles al públic que permeten crear deepfakes sense la necessitat de coneixements tècnics avançats. Plataformes i aplicacions específiques han democratitzat aquest tipus d’atacs, permetent que persones amb recursos limitats tinguin la capacitat de generar deepfakes amb resultats molt creïbles. Això ha disparat la preocupació dins del món empresarial, ja que el risc d’atacs d’aquest tipus ha augmentat dràsticament.

ataques deepfake a empresas

Com protegir la teva empresa dels atacs Deepfake

La creixent sofisticació dels atacs deepfake fa imprescindible que les empreses prenguin mesures per protegir-se. Aquí tens algunes estratègies efectives per defensar la teva organització:

Formació en ciberseguretat

Una de les millors defenses contra els atacs deepfake és la formació. Els empleats han de ser conscients d’aquesta amenaça i saber identificar possibles deepfakes. Formacions regulars en ciberseguretat que incloguin exemples reals d’atacs deepfake poden ajudar els treballadors a reconèixer senyals d’alerta, com incoherències en el comportament o veu dels seus interlocutors.

Verificació d’identitat

Implementar mesures estrictes de verificació d’identitat és crucial per evitar que els deepfakes puguin manipular els empleats. Abans de prendre decisions crítiques com transaccions financeres o canvis de dades sensibles, és important utilitzar autenticació multifactor (MFA) o confirmar la identitat per altres canals de comunicació, com trucades telefòniques o videoconferències verificades.

Tecnologies de detecció de deepfakes

Gràcies a la mateixa intel·ligència artificial (IA) que s’utilitza per crear deepfakes, també existeixen eines de detecció que poden ajudar a identificar continguts manipulats. Aquestes solucions basades en IA poden analitzar àudios i vídeos per detectar anomalies subtils, com canvis en les expressions facials o inconsistències en els patrons de veu, indicant que el contingut ha estat manipulat. Implementar aquestes eines pot ajudar a prevenir danys abans que es produeixin.

Procediments interns per a transaccions sensibles

Establir protocols estrictes per gestionar processos crítics és una mesura clau per evitar fraus relacionats amb deepfakes. Les empreses haurien d’implementar normes que requereixin múltiples verificacions o l’aprovació de diversos empleats per a realitzar operacions sensibles, com ara transferències bancàries o modificacions en la base de dades. Aquest tipus de procediments interns proporcionen una capa addicional de seguretat, fent més difícil que els atacants utilitzin deepfakes per enganyar els empleats.

Implementant aquestes mesures, les empreses poden estar millor preparades per detectar i respondre als atacs deepfake, minimitzant els riscos i protegint tant els seus recursos com la seva reputació.

Conclusió

Els atacs deepfake representen una amenaça creixent en el món empresarial, utilitzant tecnologies cada cop més sofisticades per suplantar la identitat de directius i empleats amb finalitats fraudulentes. A mesura que aquesta tecnologia evoluciona, es fa més difícil detectar els deepfakes, i les empreses poden patir greus conseqüències econòmiques i reputacionals.

És crucial que les organitzacions estiguin al corrent de les últimes tecnologies de seguretat cibernètica i que implementin protocols per protegir-se d’aquests atacs. La formació dels empleats, la verificació d’identitat i l’ús d’eines de detecció de deepfakes són estratègies fonamentals per mantenir la seguretat.

No esperis a ser víctima d’un atac. Comença a prendre mesures preventives i consulta especialistes en ciberseguretat per garantir que la teva empresa està preparada per defensar-se d’aquesta amenaça en constant evolució. La seguretat de la teva empresa depèn de les decisions que prenguis avui.

Restarem sempre a la seva disposició

Assessori's ara sense cap compromís!

CIS Informatica Girona

Butlletí gratuït

Subscriu-te al nostre butlletí per estar al corrent de les últimes novetats en informàtica per empreses. Pots donar-te de baixa quan vulguis des dels mateixos correus.